V Česku loni přibyl rekordní počet podnikatelů a každý měsíc rovněž vznikají desítky nových startupů. Dle dostupných dat ovšem pětina startupů skončí již po prvním roce svého působení. Čtvrté narozeniny pak oslaví jen 56 % z nich. Nejčastěji tyto byznysy krachují kvůli zaměření se na produkty, po nichž není dostatečná poptávka nebo z finančních důvodů.
Podle analýzy společnosti CRIF přibylo v roce 2018 v České republice 13 tisíc podnikatelů, což je nejvíce za posledních šest let. V posledních letech přibývá i rozjíždějících se společností, takzvaných startupů. Těch bylo za první pololetí roku 2018 založeno 291.
První rok svého působení dle webu MéPodnikání.cz přežije 80 % startupů. Tato úspěšnost ovšem po čtvrtém roce klesá na 56 %. Jak mohou začínající podnikatelé napomoci tomu, aby jejich byznys prosperoval a po pár letech nezanikl?
Vypracujte finanční plán a zvažte všechny náklady
Není překvapením, že v žebříčku kamenů úrazu začínajících byznysů figurují finance, konkrétně jejich špatné řízení. Při rozjezdu podnikání nebo startupu je tedy potřeba vytvořit finanční plán, který vám poslouží nejen při jednání s bankami či investory, ale sami tak získáte reálnou představu o nákladech. Ty totiž v závislosti na oboru podnikání mohou být nemalé. Do svých finančních plánů byste proto měli zahrnout i úvahy o tom, co skutečně budete potřebovat pro svůj byznys vlastnit a co si naopak můžete „jen“ pronajmout.
Možná vás překvapí, že pronajmout si dnes pro své podnikání můžete opravdu ledacos. Například na operativní nebo finanční leasing si lze pořídit nejen firemní vozidla, ale třeba i tiskárny, stolní počítače, notebooky nebo mobilní telefony. Přes pronájem je pak možné pořídit si servery či celé serverovny, LED osvětlení nebo kávovar. Třešničkou na pomyslném dortu pak bývá pronájem celé kanceláře i s veškerým potřebným vybavením, třeba v některém coworkingovém centru.
Neriskujte nenadálé výdaje či výpadky příjmů. Své podnikání si pojistěte
Efektivněji řídit finance pomůže startujícím firmám i kvalitní pojištění. Nenadálé výdaje spojené například s odstraňováním škod po požáru, záplavě od prasklého potrubí či řádění zlodějů mohou i slibně rozjetou firmu srazit na kolena. Nemluvě o tom, že v případě mnoha nečekaných událostí musíte na několik dní zcela či částečně zrušit provoz.
„Naše pojištění podnikání pokrývá širokou škálu oblastí od pojištění budov a zásob přes pojištění strojů, elektroniky a dalšího vybavení až po pojištění přerušení provozu a pojištění odpovědnosti,“ uvádí tisková mluvčí Direct pojišťovny. Pojištění odpovědnosti mají podnikatelé občas tendenci ignorovat, přitom však patří k tomu nejdůležitějšímu.
„Pokud podnikáte, automaticky tím na sebe berete určitou odpovědnost – za kvalitu svých výrobků, za věci svěřené například k opravě, za bezpečí lidí, kteří přijdou k vám do kanceláře nebo provozovny a v neposlední řadě též za věci, které si u vás zákazník odloží, například v čekárně,“ říká Jan Kalousek z Direct pojišťovny.
„Pokud navíc firma operuje jako dodavatel, může díky pojištění získat více klientů, neboť jí to dodává na serióznosti,“
Otestujte životaschopnost svého záměru a získejte potřebné know-how
I přesto, jak je řízení financí důležité, se odborníci shodují na tom, že nejčastějším důvodem krachu tuzemských startupů je zaměření se na produkty, o které není dostatečný zájem. Potvrzují to i data zmíněného webu MéPodnikání.cz, která ukazují nezájem trhu jako hlavní důvod pro zánik hned 42 % startupů.
Začínající podnikatelé a zakladatelé startupů by si tedy před rozjezdem svého byznysu měli otestovat životaschopnost svého podnikatelského záměru. V tom jim výborně poslouží zapojení se do některého z takzvaných inkubačních či akceleračních programů. Z těch nejnovějších se nabízí například program Impact Hub Ideation vytvořený coworkingovou a akcelerační sítí Impact Hub. „Náš program je vhodný pro všechny, kdo si chtějí ověřit, zda má jejich podnikatelský nápad smysl a zda je možné ho dál rozvinout ve skutečný byznys. Kdokoliv se do programu přihlásí, získá na dva měsíce pomocnou ruku zkušeného mentora a možnost konzultovat svůj záměr s dalšími odborníky,“ říká Soňa Parke, koordinátorka akceleračních programů z Impact Hub Brno.
Inkubační a podpůrné programy nejenže slouží k otestování záměru, ale poskytnou i cenné know-how. Právě nedostatek reálných zkušeností s podnikáním je totiž druhým nejčastějším důvodem nezdaru tuzemských startupů.
Nepodceňujte marketing
V době Facebooku, Instagramu, Youtube a dalších sociálních sítí se leckomu může zdát propagace firmy jako snadná věc. Přesto je podcenění marketingu další z důvodů, proč se začínajícím podnikatelům a startupům nedaří.
Častou chybou je například absence marketingového plánu, ale také zaměření se na nevhodné marketingové kanály. Například na Instagramu je dle dat společnosti Brandwatch 90 % uživatelů mladších 35 let. Pokud tedy váš produkt nebo služba cílí na starší osoby, tato sociální síť pro vás rozhodně nebude nejlepším marketingovým kanálem.
Začínající podnikatelé by rovněž neměli zapomínat na sílu obsahového marketingu. Mít profil na sociální síti, kde budete jen debatovat se zákazníky a na straně druhé mít webové stránky, které budou sice graficky vymazlené, ale obsahově prázdné, vám v dnešní době nepostačí. Už ve zmíněném marketingovém plánu byste tedy měli mít jasno o tom, jakým obsahem budete své zákazníky zásobit. Blogy a videa či podcasty jsou dnes už v podstatě nutností.
Networkujte a budujte svůj profil odborníka
Vztahy musíte budovat nejen se zákazníky, ale i s potenciálními obchodními partnery, dodavateli, širokou veřejností a ostatně i s konkurencí. Umožňuje-li to váš obor, snažte se již od začátku navštěvovat relevantní odborné konference, veletrhy, workshopy a další akce, kde se nejen budete vzdělávat, ale budete mít možnost i networkovat – budovat síť kontaktů – a utvářet profesní vztahy.
Jak jistě tušíte, síla dobrých konexí může být obrovská. Tyto vztahy však nesmíte chápat jako jednostranné, jinak dlouho nevydrží. Buďte připraveni stejnou měrou, jakou chcete brát, také dávat. Pokud k tomu dostanete příležitost, pomáhejte, raďte, spolupracujte. Co se týče zmíněných konferencí, těch je vhodné se účastnit nejen jako posluchač, ale i speaker. Nejenže tak dostanete svůj byznys do širšího povědomí, ale časem si vybudujete také pověst experta ve svém oboru.