ČSÚ: Vzdělávání v oblasti Informačních a komunikačních technologií

ICT - Informační a komunikační technologie
ICT - Informační a komunikační technologie

Češi se snaží svoje digitální dovednosti zlepšovat, nejoblíbenějším způsobem je samostudium, naopak vzdělávání prostřednictvím počítačových kurzů příliš časté není. V rámci Evropy se v oblasti ICT (z anglického Information and Communication Technologies – Informační a komunikační technologie) nejvíce vzdělávají Finové.

V roce 2018 rozvíjelo své digitální znalosti téměř 28 % obyvatel České republiky starších 16 let. „Počítačové dovednosti si častěji zdokonalují muži než ženy, konkrétně 30 procent mužů a více než čtvrtina žen. Vzdělávání v oblasti ICT však klesá s rostoucím věkem. Nejvyšší zájem o něj mají mladí lidé mezi 16 až 24 lety, kde je to každý druhý. U seniorů se vzdělává pouze sedm procent z nich,“ komentuje výsledky analýzy Alena Hykyšová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

VZDĚLÁNÍ V OBLASTI ICT PROSTŘEDNICTVÍM SAMOSTUDIA

Samostudium představovalo vůbec nejoblíbenější způsob vzdělávání v oblasti digitálních dovedností. Čtení návodu, vyhledávání na internetu či zhlédnutí instruktážního videa tak pomohlo zlepšit znalosti při práci na počítači více než pětině Čechů. Zatímco mezi studenty se tímto způsobem vzdělával každý druhý, u osob starších 65 let nebylo samostudium příliš běžné. Pro rozvoj digitálních dovedností ho použilo pouze 7 % z nich. Nejméně častou metodou bylo vzdělávání v rámci počítačových kurzů, kterých se zúčastnilo pouze 6 % osob.

Jednotlivci v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT prostřednictvím
samostudia
Jednotlivci v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT prostřednictvím samostudia (1), 2018
Zdroj: Eurostat

Statistikám týkajících se míry vzdělávání v oblasti ICT dominuje Finsko. Za Finskem následují ostatní skandinávské země spolu s Nizozemskem, Lucemburskem a Českem. Největší rezervy mají Češi v účasti na počítačových kurzech poskytovaných zaměstnavatelem. Zatímco
u ostatních metod rozvoje digitálních dovedností se nacházíme nad průměrem EU, prostřednictvím kurzů od zaměstnavatele se v roce 2018 v České republice vzdělávalo pouze 6 % zaměstnanců ve věku 16 až 74 let. Průměr za státy EU byl dvojnásobný.

Jednotlivci v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT
Jednotlivci v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT (1), 2018
Zdroj: Eurostat

Tip na článek: Digitální bankovnictví v ČR

VZDĚLÁNÍ V OBLASTI ICT PROSTŘEDNICTVÍM KURZU POSKYTOVANÉHO ZAMĚSTNAVATELEM

Způsobem, ve kterém mají Češi v porovnání s krajany z ostatních zemí EU rezervy, je získávání nových počítačových znalostí prostřednictvím kurzů poskytovaných zaměstnavatelem. Zatímco u ostatních metod rozvoje digitálních dovedností se Česká republika nacházela nad unijním průměrem, kurzy od zaměstnavatele v roce 2018 v Česku využilo 6 % zaměstnanců ve věku 16–74 let. Průměr za státy EU činil dvojnásobek. Nejvíce zaměstnanců navštívilo počítačový kurz poskytovaný zaměstnavatelem opět ve Finsku. Podíl těchto zaměstnanců činil 40 %. Obdobně jako u ostatních ukazatelů, až s velkým odstupem, v tomto případě 15 p. b., následovalo Lucembursko, dále Dánsko, Švédsko, Nizozemsko a Německo.

Pracující v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT prostřednictvím
kurzu poskytovaného zaměstnavatelem
Pracující v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT prostřednictvím kurzu poskytovaného zaměstnavatelem (1), 2018
Zdroj: Eurostat

VZDĚLÁNÍ V OBLASTI ICT PROSTŘEDNICTVÍM KURZU ZAUČOVÁNÍ NA PRACOVIŠTI

Zatímco Finsko suverénně obsadilo první příčky ve všech sledovaných ukazatelích popisujících metody získávání nových digitálních dovedností, u některých států EU lze vypozorovat, že určité způsoby vzdělávání jeho občané preferovali, jiné naopak stály v pozadí. Např. obyvatelé Rumunska, Litvy či Slovinska upřednostňovali samostudium. Naopak relativně nejméně bylo samostudium v oblasti počítačových dovedností v porovnání s ostatními metodami využíváno na Maltě a v Dánsku. V Rakousku či Belgii se ve srovnání s ostatními způsoby nejvíce používalo zaučování na pracovišti. Portugalsko se v účasti na kurzech a učení pomocí samostudia nacházelo na průměru EU, nicméně metoda zaučování na pracovišti v této zemi v roce 2018 nebyla vůbec častá. Využila ji k rozvoji ICT dovedností pouhá 3 % pracujících.

Pracující v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT prostřednictvím
zaučování na pracovišti
Pracující v zemích EU, kteří se vzdělávali v oblasti ICT prostřednictvím zaučování na pracovišti (1), 2018
Zdroj: Eurostat

Více informací naleznete na internetových stránkách ČSÚ: https://www.czso.cz/

Celou analýzu rozvoje digitálních dovedností v roce 2008 naleznete na internetových stránkách: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/ict-ve-vzdelavani-a-digitalni-dovednosti-2018

KOMENTÁŘE

Napište komentář
Zde napište Vaše jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..