Banky se potýkají se stále vyššími požadavky na regulace a chybí jim experti

Bankovní regulace a dohled
Bankovní regulace a dohled

Další nárůst regulace a poptávka regulátora po denních transakčních datech straší téměř všechny banky. Vyplývá to z výsledků průzkumu Regulatory Benchmark, který provedla KPMG Česká republika.

• Za poslední tři roky se zvýšil počet sestavovaných regulatorních reportů o 351 % ročně. 

• Oproti tomu došlo v reportingových týmech k navýšení kapacit v průměru jen o 0,9 úvazku.

Bankovní regulace a dohled

„Rozsah a míra detailu reportovaných dat exponenciálně roste. Termíny odeslání výkazů regulátorovi jsou pevně dané, reportingovým týmům ale zkracuje čas na jejich sestavení dodání a následná konsolidace všech potřebných dat, nemluvě o řešení problémů s datovou kvalitou,“ komentuje výsledky Marta Kelnerová, senior manažerka KPMG. 

Z průzkumu vyplývá, že polovina z oslovených bankovních institucí nemá uzavřenou dohodu o úrovni poskytovaných služeb (tzv. SLA/OLA) s útvary poskytujícími data pro zajištění regulatorního reportingu. Pouze 55 % oslovených bankovních institucí má zdokumentovaný proces zpracování a transformace dat v takové kvalitě, aby mohly samostatně analyzovat datové problémy. U malých a středních bankovních institucí je jich ještě méně – 22 %.

Investice do automatizace a IT výrazně rostou

Dvě pětiny bank regulatorní reporty automatizují, ostatní na zvýšení míry automatizace pracují. Posílit míru automatizace reportů plánují bez výjimky všechny oslovené instituce. 56 % z nich chce primárně automatizovat oblast pro přípravu dat – např. náhradu manuálních výpočtů. Jako největší překážku, která brání plné automatizaci regulatorního reportingu, uvedly banky nedostupnost dat v centrálním úložišti a příliš vysoké celkové náklady ve srovnání s očekávanými přínosy automatizace.

„Sestavení a automatizace nových regulatorních reportů jsou velice náročné, proto je nutná součinnost IT útvarů nebo externích dodavatelů, což vyžaduje významné investice,“ dodává Marta Kelnerová. Technologická řešení se však podle oslovených bank neobejdou bez komplikací. Více než polovina z nich musela v posledních pěti letech přistoupit k výměně reportingového nástroje třetí strany nebo o takové změně uvažovala. Nejčastějším důvodem byla nevyhovující kvalita používaného softwaru, nedostatečná podpora a malé metodické znalosti. Hlavní důvod, proč banky ke změně nakonec nepřistoupily, byl omezený výběr kvalitních dodavatelů na českém trhu.

Personální situace v bankovnictví jako tikající bomba

Nemění se jen požadavky na podobu reportů, mění se i nároky na profil zaměstnance. To v posledních letech vyvolalo fluktuaci 43 % zaměstnanců v regulatorních týmech, ve velkých bankovních institucích šlo dokonce o 51 %. Kromě měnícího se požadavku na kvalifikaci jsou dalšími důvody, proč zaměstnanci odcházejí na jiné pozice, stres a nižší finanční ohodnocení, než jaké by mohli získat na jiných reportingových pozicích. 

„Už to není jen znalost účetnictví a bezchybná práce s programem Excel. Současný trend vyžaduje analytika, který navíc disponuje výbornou angličtinou ke studiu nové regulace a umí pracovat s daty, včetně jejich uložení a transformace. Musí se orientovat v regulaci a v dotazovacím jazyce SQL,“ popisuje Marta Kelnerová ideálního kandidáta.

Požadavky na bankovní experty

7 z 10 zaměstnanců disponuje dle průzkumu dostatečnou jazykovou vybaveností, 42 % zaměstnanců zná SQL, umí řešit problémy s daty a provádět datové analýzy. Zhruba třetinu zaměstnanců tvoří tzv. metodici. Prakticky žádní zaměstnanci nejsou vývojáři, resp. programátoři. 

72 % oslovených bank se potýká s nedostatečnými kapacitami pro implementaci nových regulatorních požadavků. 83 % z nich proto využívá externí poradce, nejčastěji v oblastech metodického výkladu, přípravy IT zadání a řešení datové kvality.  

O průzkumu mezi bankami

Do průzkumu KPMG, který probíhal anonymně od listopadu 2018 do března 2019, se zapojilo 29 bankovních institucí přímo nebo přes společnost ve skupině, která za ně regulatorní reporting vykonává. Polovina z oslovených bankovních institucí provádí reporting i za jiné subjekty v rámci skupiny (dceřiné, sesterské společnosti). 

Další nárůst regulace a poptávka regulátora po denních transakčních datech straší téměř všechny evropské i české banky. Vyplývá to z výsledků průzkumu Regulatory Benchmark, který provedla KPMG Česká republika a vy si jej můžete prohlédnout zde, v přehledné formě PDF:

Průzkum Regulatory benchmark mezi bankami od KPMG

O KPMG Česká republika, která průzkum provedla

KPMG Česká republika zahájila svou činnost v roce 1990, v současné době má více než 1 100 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Ostravě a Českých Budějovicích. Společnost poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenství a práva. Jako součást celosvětové sítě poradenských společností může KPMG Česká republika využít znalosti a zkušenosti více než 207 tisíc odborníků, kteří působí ve 153 státech světa. Nezávislé členské společnosti sítě KPMG jsou přidružené ke KPMG International Cooperative  („KPMG International“), švýcarské organizační jednotce. Každá členská společnost celosvětové sítě KPMG je právně samostatná a oddělená jednotka a tak se označuje.

1 KOMENTÁŘ

KOMENTÁŘE

Napište komentář
Zde napište Vaše jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..