V neděli 17. listopadu má americký prezident Donald Trump rozhodnout, zda na evropské automobily uvalí dovozní cla ve výši až 25 %. Evropská auta podle zprávy amerického ministerstva obchodu ohrožují národní bezpečnost USA. Evropská unie toto tvrzení popírá. Rozhodnutí bylo už v květnu odloženo právě na polovinu listopadu s tím, že obě strany dospějí k dohodě. To se zatím nestalo. „Případné zvýšení cel by mělo významný dopad zejména na německý export, takže je potenciálně ohrožen i český automobilový průmysl, který je významným subdodavatelem německých značek. České firmy vyrábějí až pětinu součástek pro ty automobilky, na které by nové opatření dopadlo nejtvrději,“ upozorňuje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach a odborník na clo.
Cla nejvíce zasáhnou německé výrobce automobilů
Nejvíce by nové celní sazby zasáhly německé prémiové značky, jako Mercedes – Benz, BMW nebo Volkswagen. „Více než polovina jejich výrobků míří do Spojených států. Firmy mají na území USA i vlastní továrny, odkud vyvážejí automobily do Číny, která nedávno také zvýšila dovozní cla. Tyto značky by se tak ocitly pod dvojím tlakem. Jak vyplývá z údajů americké profesní organizace Atlantic Council, takto masivní zvýšení cel by mohlo ohrozit až 131 tisíc pracovních míst na obou kontinentech,“říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach a dodává: „Výše dovozního cla pro evropská auta je v současné době 3,4%. Navrhované masivní zvýšení bude znamenat nárůst cen a snížení poptávky po těchto vozech.“ Kvůli vysoké provázanosti českého automobilového průmyslu s německým je potenciálně v ohrožení až 25 tisíc pracovních míst, varuje navíc Sdružení automobilového průmyslu.
Česko by patřilo mezi čtyři nejpostiženější země
Americký trh je pro auta z EU největším odbytištěm, na prodejích se podílejí ve výši 29%. Přestože americké ministerstvo obchodu usilovně jedná se zástupci evropských států i významných automobilek, k jednoznačné dohodě zatím nedošlo. Státy eurozóny vytrvale popírají, že je dovozem evropských aut ohrožována národní bezpečnost Spojených států. „Česká republika by v případě, že by k dohodě nedošlo, patřila ke čtyřem nejvíce postiženým zemím. Ačkoli se od nás, na rozdíl od Slovenska, automobily do USA přímo nevyvážejí, ztráta ze subdodávek do německých značek by mohla činit až 12 miliard korun,“ říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach.
Tip na článek: Globální investice do fintech podniků – komentář
Lavírování se cly komplikuje obchodní vztahy
Zvyšování obchodního napětí mezi hlavními ekonomikami světa je obecně považováno za největší hrozbu pro zdraví světové ekonomiky. „O zavedení vysokých cel na auta importovaná do USA se hovoří už delší dobu, zatím však k akci skutečně nedošlo. Pro evropské automobilky je tato trvající nejistota velice nepříjemná. Neustále lavírování komplikuje jak přejetí strategicky významných rozhodnutí, tak obchodní vztahy se subdodavateli. Uvalení cel dlouhodobě neprospěje ani jedné ze stran, představitelé EU již pohrozili odvetnými cly – jako v případu Boeing vs. Airbus. Podle posledních informací ale k zavedení cel na automobily nedojde ani nadcházející víkend,“ uzavírá Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO.
Tiskovou zprávu celní společnosti Gerlach s vyjádřením poradenské společnosti BDO