Velký přehled nehodovosti na českých silnicích ze všech krajských a okresních měst, za loňský rok

ČP index bezpečnosti - přehled nehodovosti na českých silnicích za rok 2016
ČP index bezpečnosti - přehled nehodovosti na českých silnicích za rok 2016

Nejbezpečněji se v roce 2016 jezdilo v Jihlavě, naopak Brno propadlo

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti 2016 bylo z krajských měst v uplynulém roce nejbezpečněji na silnicích v Jihlavě. Na opačném konci žebříčku se stejně jako loni umístilo Brno. Sedm okresních měst nezaznamenalo dokonce žádnou nehodu, při které by byl usmrcen nebo těžce zraněn člověk. Konkrétně se jedná o Beroun, Rakovník, Pelhřimov, Strakonice, Domažlice, Sokolov a Svitavy. Naopak nejhůře si z okresních měst vedl Havlíčkův Brod. Na silnicích našich krajských a okresních měst v roce 2016 zemřelo 80 osob a 750 jich bylo těžce zraněno. V roce 2015 to bylo 82 usmrcených a 735 těžce zraněných osob.​

Prostřednictvím ČP Indexu hodnotí Česká pojišťovna již třináctým rokem bezpečnost na silnicích 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst.
V krajských městech loni zahynulo v důsledku dopravních nehod celkem 56 lidí. To je o dva více než v předchozím roce. U okresních měst se počet naopak meziročně snížil z 28 usmrcených osob v roce 2015 na 24 osob v roce 2016.
Sedm okresních měst se může za loňský rok pochlubit čistým štítem – na jejich silnicích se nestala žádná těžká ani smrtelná dopravní nehoda 

Z krajských měst je nejhorší Praha, následuje Ostrava a Brno

Z krajských měst má nejhorší bilanci dlouhodobě Praha, kde na silnicích v minulém roce zahynulo 21 osob a 194 jich bylo těžce zraněno. V počtu usmrcených osob Prahu následuje Ostrava (9 osob) a Brno (7 osob). V počtu těžkých zranění pak Prahu následuje Brno (112 těžkých zranění) a Plzeň (42 těžkých zranění).
Z okresních měst nejhůře dopadlo Kladno, Karviná, Kolín, Trutnov a Havlíčkův Brod – každé z těchto měst ukončilo rok 2016 s bilancí dvou usmrcených osob. Nejvíce osob se při dopravních nehodách zranilo v Mladé Boleslavi (17 osob), Kladně (16 osob), Opavě (14 osob) a Karviné (také 14 osob). Právě počet usmrcených a těžce zraněných osob ve vztahu k počtu obyvatel daných měst tvoří konečné pořadí ČP Indexu bezpečnosti.

Dlouhodobě nejbezpečnějším krajským městem jsou Karlovy Vary

Olomouci se letos podařil skok o sedm míst směrem vzhůru, a zaznamenala tak největší zlepšení mezi krajskými městy. Vítězná Jihlava si polepšila z loňského 3. místa. Dlouhodobě nejbezpečnějším krajským městem jsou však Karlovy Vary. Poslední příčku v ČP Indexu bezpečnosti za rok 2016 obsadilo Brno, které se na chvostu žebříčku umisťuje pravidelně.
Dlouhodobě nejbezpečnějším okresním městem je Beroun. Minulý rok se spolu s dalšími šesti okresními městy umístil na špici žebříčku – tedy mezi okresními městy, kde uplynulý rok nedošlo k žádné dopravní nehodě se smrtelným nebo těžkým zraněním. Průměrné výsledky ČP Indexu za období 2014–2016 pak řadí Beroun na první místo s výrazným náskokem před druhým Tachovem.
Do sedmičky loni nejlépe hodnocených okresních měst se jich hned pět dostalo do čela z předloňských nižších pozic. Jednalo se o Pelhřimov, Strakonice, Domažlice, Sokolov a Svitavy. Pouze Rakovník a již zmíněný Beroun se mezi nejlepšími městy usadily i v roce 2015.

Největší propad v ČP indexu zaznamenal Havlíčkův Brod

Skokanem roku se mezi okresními městy stal Jablonec nad Nisou, který se ze 47. místa v roce 2015 posunul na loňské 14. místo. Naopak největší propad zaznamenal Havlíčkův Brod. Ten se z předloňského 6. místa dostal až na poslední, tedy 59. příčku. V roce 2016 byli totiž na jeho silnicích usmrceni dva lidé a šest jich bylo těžce zraněno.
Tato čísla jsou ve srovnání s ostatními okresními městy, vzhledem k počtu obyvatel Havlíčkova Brodu, vysoká. V téměř 70 % okresních měst nedošlo ani k jedné smrtelné nehodě, bezmála v polovině z nich pak byli za uplynulý rok při dopravních nehodách těžce zraněni nejvýše tři lidé.
V důsledku rychlé jízdy zemřelo loni na silnicích krajských a okresních měst 5 osob a 83 jich bylo těžce zraněno. I přes to, že již třetí rok dochází k postupnému snižování těchto čísel, jsou stále vysoká, a je proto nutné řidičům připomínat, aby se za volantem chovali podle předpisů.

Co je to ČP Index bezpečnosti?

ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém
k počtu obyvatel daných měst. ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR. Krajská a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí.

KOMENTÁŘE

Napište komentář
Zde napište Vaše jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..