Průzkum ČSOB: Cestovní ruch letos útočí na rekordní tržby

Vývoj cestovního ruchu v roce 2017
Vývoj cestovního ruchu v roce 2017

Cestovní kanceláře a agentury si po letech krize a následného kolísavého vývoje mnou ruce radostí. Prudký meziroční růst prodaných zájezdů může letos vyústit i v nový rekord v přijatých tržbách. Vyplývá to ze zjištění v rámci Indexu očekávání firem ČSOB věnovanému indikativnímu oboru cestovní ruch. Stávající maximum tržeb je z roku 2008 a činí 51,5 miliardy korun.

Letošní nárůst prodaných zájezdů je kolem dvaceti procent

Ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tereza Picková pro letošní rok hovoří o zhruba pětinovém růstu počtu prodaných zájezdů. „Letošní nárůst je kolem dvaceti procent, některé cestovky mají i čtyřiceti procentní růst,“ přidává se marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz Michal Tůma. Podle orientačního šetření ČSÚ ještě loni tržby meziročně klesly o tři procenta, což odborníci na cestovní ruch připisují teroristickým útokům.

„Češi si léto bez dovolené v přímořském letovisku dokážou představit jen velmi těžko a příznivý ekonomický vývoj s nízkou nezaměstnaností a rostoucími platy jejich cestovním tužbám dodává křídla. Cestovní kanceláře tento optimismus sdílejí, necítí se ohroženy ekonomikou ani teroristickými hrozbami,“ uvedl výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.

Trendem je individuální cestování

Devítiletá cesta na vrchol konjunktury obratu cestovních kanceláří a agentur neznamená, že až letos Češi začali cestovat stejně jako v roce 2008. V důsledku rozmachu internetu, referenčních systémů ubytování, low-costových letenek apod. se rozšířil trend individuálního cestování. Podle jednatelky teplické Tep Tour Anny Schönmannové je internet obrovský fenomén, který dal lidem individualitu. „To je asi ta největší změna v cestovním ruchu.“

Český trh cestovních kanceláří (CK) je specifický. Většinu obratu zde netvoří velké cestovní kanceláře, ale naopak malé. Cestovní ruch se tak stále nachází v rukou malých a středních podnikatelů a má často charakter rodinného podnikání. Český zákazník se tak může těšit nevídané rozličnosti jednotlivých kanceláří a agentur. Klíčovými skupinami pro cestování s CK jsou rodiny s dětmi a aktivní senioři.

Vývoj tržeb Cestovních kanceláří a agentur v letech 2008-2015 (v mil. Kč) dle ČSÚ:

Tržby CK/CA 2008 - 2015 (mil. Kč) dle ČSÚ

Češi si rádi připlatí za lepší ubytování a služby

Jednatelka liberecké CK Karavan Hana Páclová připomíná i rostoucí nároky české klientely. „Češi nepožadují luxus, ale chtějí lepší ubytování. Před deseti lety stačil dvouhvězdičkový hotel, nyní se zákazníci vyptávají na doprovodné programy pro děti, výlety a dávají přednost all inclusive hotelům, aby se nemuseli starat o nápoje. Zákazníci jsou ochotnější si i připlácet za hotel na pláži.“

Více než měnící se kurzy koruny nebo živelné pohromy a teroristické útoky ohrožuje podnikání cestovních kanceláří stát se svými regulacemi. CK zájezdy organizují, proto podléhají vysoké regulaci, aby byl spotřebitel chráněný před úpadkem a neměl problémy se dostat z dovolené domů.

Přibývá státních regulací pro cestovní kanceláře (CK) a agentury

Reakcí na digitální trh je chystaná evropská směrnice o souborných cestovních službách, která bude účinná od července příštího roku. „Když si koupíte přes web letenky, vždy vám prodejce začne nabízet i ubytování či autopůjčovnu. Jenže pokud prodáváte více než jednu službu, měl byste jako prodejce splňovat podmínky cestovní kanceláře a platit pojištění a řídit se i dalšími zákony,“ vysvětluje Tereza Picková. Směrnice nevytvoří z prodejců letenek cestovní kanceláře, ale řeší ochranu spotřebitele a ukládá povinnosti i obchodníkům. Nově tak zákazník může bezplatně zrušit svou dovolenou, pokud se cena za souborné cestovní služby zvýší o osm a více procent, může požadovat ubytování tří nocí navíc, pokud nebude možné opustit destinaci v důsledku přírodních katastrof nebo občanských nepokojů apod.


ČSOB – Index očekávání firem

V rámci pravidelného reprezentativního šetření ČSOB – Index očekávání firem, které monitoruje sentiment a očekávání malých a středních firem včetně živnostníků, je sledována také situace ve vybraných indikativních odvětvích. V rámci již šestnácté vlny šetření byl zájem zaměřen na situaci v oblasti odvětví zabývající se cestovních ruchem. Analýza se zabývá popisem trhu cestovních kanceláří, jak trh reaguje na vliv internetu a rostoucího trendu individuálního cestování, ale i jak klienti vnímají bezpečnostní hrozby. Součástí byl i exkluzivní průzkum mezi malými a středními podnikateli.

KOMENTÁŘE

Napište komentář
Zde napište Vaše jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..