Nejistota mileniálů a generace Z je na rekordním maximu. Nevěří politikům, sociálním sítím a bojí se klimatických změn

Generace Z a Milenialove cítí značnou nejistotu ze současného vývoje
Generace Z a Milenialove cítí značnou nejistotu ze současného vývoje

Navzdory růstu ekonomiky jsou mileniálové s generací Z stále více skeptičtí. Míra pesimismu stoupla zejména v otázce společenského a politického vývoje. Mladé generace silně nedůvěřují sociálním sítím a obávají se klimatických změn. Vyplývá to z osmého ročníku studie Deloitte Global Millennial Survey 2019. Zúčastnilo se ho více než 13 000 mileniálů ve 42 zemích a přes 3 000 respondentů generace Z z 10 zemí.

Klíčová zjištění průzkumu mezi mladými

Klíčová zjištění průzkumu mezi mladými generacemi, Deloitte Global Millennial Survey 2019, jsou:

  • U respondentů převládá pesimismus. Pouze 26 % předpokládá, že se budou ekonomické podmínky v jejich zemích v příštím roce zlepšovat. Vloni to bylo 45 %
  • Nedostatečná sociální mobilita a nerovnost v příjmech byly v průzkumu uváděny jako hlavní výzvy, kterým dnes svět čelí. Tento problém by podle mileniálů měly řešit vlády, které k tomu mají prostředky. Až 73 % respondentů si však myslí, že političtí lídři nemají na svět pozitivní dopad
  • Mezi oběma generacemi panuje nízká důvěra v masmédia – 43 % respondentů uvedlo, že tradiční média negativně ovlivňují dění ve světě a 27 % vyjádřilo nulovou důvěru v média jako spolehlivý zdroj informací
  • Oproti loňskému průzkumu se snížil počet respondentů, kteří si myslí, že mají podniky pozitivní vliv na společnost – letos to bylo 55 % oproti 61 % v roce 2018
  • Obě generace jsou stejně ambiciózní jako ta předchozí. Více než polovina respondentů chce mít vysoké platy a být bohatá
  • Mileniálové upřednostňují zážitky před zakládáním rodin či vlastních firem. Spíše touží cestovat (57 %) a pomáhat v rámci komunit, jejichž jsou součástí (46 %)
  • Až 71 % mileniálů má pozitivní názor na digitální svět a většina z nich věří, že výhody technologie převažují nad riziky. Jsou však skeptičtí, pokud jde o kybernetickou bezpečnost
  • Mileniálové a příslušníci generace Z obecně podporují firmy, které sdílejí jejich vlastní hodnoty. Až 42 % zahájilo nebo prohloubilo zákaznické vztahy s firmami, jejichž produkty nebo služby považují za prospěšné pro společnost. Naopak 38 % ukončilo vztah s firmami kvůli jejich negativnímu vnímání

Chcete se dozvědět více o této problematice? Stáhněte si kompletní studii Deloitte Millennial Survey 2019.

Největší hrozbou jsou, dle mladé generace, klimatické změny

Největší hrozbou pro společnost jsou podle mileniálů a generace Z klimatické změny. Ty trápí téměř třetinu (29 %) respondentů z obou skupin. U mileniálů dále následuje platová nerovnost (22 %) a nezaměstnanost (21 %). Generaci Z trápí ale více terorismus (uvedlo jej 19 % respondentů). Na třetím místě se shodují s mileniály na nezaměstnanosti (19 %).

Pozitivní výhled na ekonomiku vlastní země sdílí jen 26 % respondentů mezi mileniály. Poprvé za šest let měření tohoto ukazatele klesla jeho hodnota pod 40 %. Ještě loni to bylo 45 %. Necelá čtvrtina respondentů (24 %) věří, že se společenské a politické prostředí zlepší, což je oproti loňsku pokles o devět procentních bodů. Nejméně za poslední tři roky respondenti věří, že firmy mají na společnost kladný vliv (letos 55 %, v roce 2018 to bylo 61 % a v roce 2017 76 %).

Sociální sítě: více škody nežli užitku

Mileniálové i generace Z se shodují na tom, že by na tom byli fyzicky lépe, kdyby trávili méně času na sociálních sítích (64 % a 63 %). Podobně se shodují na tom, že by byli v takovém případě šťastnější (60 % a 59 %). 55 % respondentů mezi mileniály a 54 % mezi generací Z v sociálních sítích vidí více škody než užitku. Dvě pětiny z nich (41 % a 38 %) by je nejraději přestaly zcela používat.

Generace Z a Milenialové

Mileniálové a generace Z jsou ale nedůvěřiví i vůči tradičním institucím. Nulovou důvěru v lídry obchodu má 26 % mileniálů a 24 % „zetkařů“, u tradičních médií je poměr 27 % a 30 %, u politických lídrů je to 45 % versus 41 % a u duchovních lídrů pak 45 % a 49 %.

„Nejistota mileniálů a generace Z se odráží v jejich pochroumané důvěře k byznysu a vládám. Byznys lídři by tak měli vnímat hodnoty těchto dvou generací, jinak riskují mohutnou ztrátu talentu, což se na takto soutěživém trhu nevyplácí,“ říká Pavel Šimák, ředitel týmu poradenství v oblasti lidského kapitálu Deloitte.

Chcete se dozvědět více o této problematice? Stáhněte si kompletní studii Deloitte Millennial Survey 2019.

KOMENTÁŘE

Napište komentář
Zde napište Vaše jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.