Nejistota mileniálů a generace Z je na rekordním maximu. Nevěří politikům, sociálním sítím a bojí se klimatických změn

Generace Z a Milenialove cítí značnou nejistotu ze současného vývoje
Generace Z a Milenialove cítí značnou nejistotu ze současného vývoje

Navzdory růstu ekonomiky jsou mileniálové s generací Z stále více skeptičtí. Míra pesimismu stoupla zejména v otázce společenského a politického vývoje. Mladé generace silně nedůvěřují sociálním sítím a obávají se klimatických změn. Vyplývá to z osmého ročníku studie Deloitte Global Millennial Survey 2019. Zúčastnilo se ho více než 13 000 mileniálů ve 42 zemích a přes 3 000 respondentů generace Z z 10 zemí.

Klíčová zjištění průzkumu mezi mladými

Klíčová zjištění průzkumu mezi mladými generacemi, Deloitte Global Millennial Survey 2019, jsou:

  • U respondentů převládá pesimismus. Pouze 26 % předpokládá, že se budou ekonomické podmínky v jejich zemích v příštím roce zlepšovat. Vloni to bylo 45 %
  • Nedostatečná sociální mobilita a nerovnost v příjmech byly v průzkumu uváděny jako hlavní výzvy, kterým dnes svět čelí. Tento problém by podle mileniálů měly řešit vlády, které k tomu mají prostředky. Až 73 % respondentů si však myslí, že političtí lídři nemají na svět pozitivní dopad
  • Mezi oběma generacemi panuje nízká důvěra v masmédia – 43 % respondentů uvedlo, že tradiční média negativně ovlivňují dění ve světě a 27 % vyjádřilo nulovou důvěru v média jako spolehlivý zdroj informací
  • Oproti loňskému průzkumu se snížil počet respondentů, kteří si myslí, že mají podniky pozitivní vliv na společnost – letos to bylo 55 % oproti 61 % v roce 2018
  • Obě generace jsou stejně ambiciózní jako ta předchozí. Více než polovina respondentů chce mít vysoké platy a být bohatá
  • Mileniálové upřednostňují zážitky před zakládáním rodin či vlastních firem. Spíše touží cestovat (57 %) a pomáhat v rámci komunit, jejichž jsou součástí (46 %)
  • Až 71 % mileniálů má pozitivní názor na digitální svět a většina z nich věří, že výhody technologie převažují nad riziky. Jsou však skeptičtí, pokud jde o kybernetickou bezpečnost
  • Mileniálové a příslušníci generace Z obecně podporují firmy, které sdílejí jejich vlastní hodnoty. Až 42 % zahájilo nebo prohloubilo zákaznické vztahy s firmami, jejichž produkty nebo služby považují za prospěšné pro společnost. Naopak 38 % ukončilo vztah s firmami kvůli jejich negativnímu vnímání

Chcete se dozvědět více o této problematice? Stáhněte si kompletní studii Deloitte Millennial Survey 2019.

Největší hrozbou jsou, dle mladé generace, klimatické změny

Největší hrozbou pro společnost jsou podle mileniálů a generace Z klimatické změny. Ty trápí téměř třetinu (29 %) respondentů z obou skupin. U mileniálů dále následuje platová nerovnost (22 %) a nezaměstnanost (21 %). Generaci Z trápí ale více terorismus (uvedlo jej 19 % respondentů). Na třetím místě se shodují s mileniály na nezaměstnanosti (19 %).

Pozitivní výhled na ekonomiku vlastní země sdílí jen 26 % respondentů mezi mileniály. Poprvé za šest let měření tohoto ukazatele klesla jeho hodnota pod 40 %. Ještě loni to bylo 45 %. Necelá čtvrtina respondentů (24 %) věří, že se společenské a politické prostředí zlepší, což je oproti loňsku pokles o devět procentních bodů. Nejméně za poslední tři roky respondenti věří, že firmy mají na společnost kladný vliv (letos 55 %, v roce 2018 to bylo 61 % a v roce 2017 76 %).

Sociální sítě: více škody nežli užitku

Mileniálové i generace Z se shodují na tom, že by na tom byli fyzicky lépe, kdyby trávili méně času na sociálních sítích (64 % a 63 %). Podobně se shodují na tom, že by byli v takovém případě šťastnější (60 % a 59 %). 55 % respondentů mezi mileniály a 54 % mezi generací Z v sociálních sítích vidí více škody než užitku. Dvě pětiny z nich (41 % a 38 %) by je nejraději přestaly zcela používat.

Generace Z a Milenialové

Mileniálové a generace Z jsou ale nedůvěřiví i vůči tradičním institucím. Nulovou důvěru v lídry obchodu má 26 % mileniálů a 24 % „zetkařů“, u tradičních médií je poměr 27 % a 30 %, u politických lídrů je to 45 % versus 41 % a u duchovních lídrů pak 45 % a 49 %.

„Nejistota mileniálů a generace Z se odráží v jejich pochroumané důvěře k byznysu a vládám. Byznys lídři by tak měli vnímat hodnoty těchto dvou generací, jinak riskují mohutnou ztrátu talentu, což se na takto soutěživém trhu nevyplácí,“ říká Pavel Šimák, ředitel týmu poradenství v oblasti lidského kapitálu Deloitte.

Chcete se dozvědět více o této problematice? Stáhněte si kompletní studii Deloitte Millennial Survey 2019.

KOMENTÁŘE

Napište komentář
Zde napište Vaše jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..