ČSÚ: Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste

Tržby internetových a zásilkových obchodů rostou od roku 2000 a neovlivnila je ani hospodářská krize. Tempo růstu internetového prodeje v posledních letech navíc zrychluje. Vyplývá to z výsledků šetření Českého statistického úřadu.

Cropped image of woman inputting card information and key on phone or laptop while shopping online.

Tržby internetových a zásilkových obchodů rostou od roku 2000 a neovlivnila je ani hospodářská krize. Tempo růstu internetového prodeje v posledních letech navíc zrychluje. Vyplývá to z výsledků šetření Českého statistického úřadu.

V roce 2018 mělo v České republice 81 % domácností přístup k internetu, což je o 14 procentních bodů více než v roce 2013. Především s rozšířením chytrých telefonů se stalo internetové připojení v mobilní síti jednou ze základních služeb mobilních operátorů. To se projevilo také ve větší oblíbenosti nákupů prostřednictvím internetu.

VÝVOJ TRŽEB V MALOOBCHODĚ

ČSÚ: Vývoj tržeb v maloobchodě

„Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 mld. Kč, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. Byl to téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013, kdy se šetření o využití internetu v maloobchodě provádělo naposledy.

Tip na článek: 7 tipů jak nenaletět pří nákupech na e-shopech a 4 tipy pro bezpečné platby kartou online

Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl v roce 2018 za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný. „Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 %, v roce 2018 tvořily pouze 40 % celkových tržeb uskutečněných prodejem přes internet. Třetí místo připadá na kosmetiku, která tvořila přes 10 % tržeb z internetu,“ upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

VÝVOJ HLAVNÍCH SORTIMENTNÍCH SKUPIN V MALOOBCHODĚ

Vývoj hlavních sortimentních skupin v maloobchodě
ČSÚ: Vývoj hlavních sortimentních skupin v maloobchodě

V maloobchodě prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby podnikalo v roce 2017 na 3,9 tis. aktivních podniků a pracovalo v nich přes 13,5 tis. osob. Proti roku 2013 se počet aktivních podnikatelských subjektů v tomto odvětví zvýšil o téměř 1 tisíc a počet zaměstnaných osob se zdvojnásobil. Téměř 38 % podniků využívalo k obchodování více forem prodeje svého zboží. Nejčastěji se jednalo o kombinaci kamenné prodejny a prodeje přes internet. „Nejmenší zastoupení podniků prodávajících přes internet je v oblasti prodeje potravinářského zboží, ale právě v tomto sortimentu došlo v posledních letech k výraznému růstu podílu tržeb z internetového prodeje,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

VÝVOJ MALOOBCHODU A MALOOBCHODU PROSTŘEDNICTVÍM INTERNETU NEBO ZÁSILKOVÉ SLUŽBY

Vývoj maloobchodu a maloobchodu prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby
ČSÚ: Vývoj maloobchodu a maloobchodu prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby

Zaměstnanost v maloobchodě (rok 2018)
■ 360 816 osob (z toho zaměstnanci 282 124)
■ 6,7% podíl na národním hospodářství

Hrubá přidaná hodnota v maloobchodě (rok 2018)
■ 4,5% podíl na národním hospodářství

Průměrná hrubá měsíční mzda (2. čtvrtletí 2019)
■ Maloobchod: 25 033 Kč
■ Celkem národní hospodářství: 32 933 Kč

STRUKTURA MALOOBCHODNÍCH TRŽEB ZA ZBOŽÍ PRODANÉHO PŘES INTERNET

Struktura maloobchodních tržeb za zboží prodaného přes internet
ČSÚ: Struktura maloobchodních tržeb za zboží prodaného přes internet

Více informací přináší ČSÚ v aktuální analýze Využití internetového prodeje v maloobchodě

KOMENTÁŘE

Napište komentář
Zde napište Vaše jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..