Bankovní identita – co to je a jak ji používat?

Bankovní identita
Bankovní identita

Bankovní identita je metoda digitálního ověření v online světě provozovaná českými bankami. Stejně jednoduše jako se občané přihlašují do svého internetového bankovnictví, tak se s bankovní identitou mohou identifikovat při vstupu na webové portály se službami státu (eGovernmentu) nebo i do služeb soukromých společností jako jsou eShopy a další portály.

Bankovní identita

Princip fungování bankovní identity je jednoduchý a bezpečný, prověřený řadou let úspěšného užívání v severských státech a dalších digitálně vyspělých zemích (třeba v Číně:).

  • Tip na článek: Digitální bankovnictví v Česku
  • Občané si pro využití bankovní identity nemusí nic zřizovat, nikam chodit ani se nic nového se učit – většina z nich již totiž svou bankovní identitu u své banky má a aktivně ji používá při přihlašování do svého internetového bankovnictví. Využití bankovní identity je zdarma, v případě jakýchkoli problémů s použitím se občané navíc mohou spolehnout na klientský servis své banky.

    Bankovní identita - BankID
    Bankovní identita – BankID

    Klíčovým prvkem při používání bankovní identity je její bezpečnost, na níž si banky obecně dlouhodobě zakládají, a to nejen z důvodů přísných regulatorních pravidel, ale i za účelem udržení důvěry svých klientů. Díky propracovanému systému vícefaktorového ověření, které je v případě bank naprostým standardem a jehož součástí je dnes zpravidla i biometrická identifikace v rámci mobilní potvrzovací aplikace, zajišťují banky svým klientům při využívání tohoto druhu e-identity maximální možnou bezpečnost.

    Každé ověření je provedeno pouze na základě iniciativy a souhlasu občana. Banky uskutečňují pouze identifikaci, tím jejich zapojení končí. To znamená, že banky přihlašovací údaje svých klientů nikomu nepředávají, dále je pečlivě chrání, a samozřejmě ani nevidí, jaké úkony klient následně po úspěšné identifikaci realizuje a na jakém portálu.

    Využití bankovní identity

    Bankovní identitu je možné využít jako identifikační prostředek, kterým je možné se přihlásit k většině online služeb (agend) státu, které jsou na odpovídající úrovni záruk (značná), jakožto i službám soukromých společností, pokud se tento identifikační prostředek rozhodnou svým klientům nabídnout a implementovat do svých systémů.

    Více informací se dozvíte na: Bankovní identita, webové stránky jednotlivých českých bank a BankID společnosti Bankovní identita, a.s, zprostředkovávající implementaci tohoto řešení soukromým společnostem pod názvem BankID.

  • Tip na článek: Bankovnictví jako služba (BAAS – Bank as a service)
  • Jaké výhody bankovní identita přináší?

    • Nemusíte si pamatovat tolik hesel

    Se svou bankovní identitou se přihlásíte nejen do online bankovnictví, ale díky BankID i do portálů různých firem (např. klientských zón)

    • Vyřešíte s ní množství věcí online

    Jednoduše se s ní přihlásíte nebo registrujete všude možně a pomůže vám i vyplnit formuláře (v budoucnu i možnost podepsat smlouvu)

    • Její využívání je zdarma

    Stejně jako do online bankovnictví, přihlášení i potvrzování přes bankovní identitu mají běžní uživatelé bez jakýchkoli poplatků

    • Banky garantují její bezpečnost

    Bankovní identitu a vůbec všechny vaše údaje má jako dosud pouze vaše banka, a jen vy sami určujete, kde, jak a k čemu BankID využijete

    Přehled zapojených bank v Česku

    Kdy službu identifikace pomocí bankovní identity spustí právě vaše banka? Aby banky mohly službu elektronické identifikace za účelem čerpání jiných než bankovních služeb poskytovat, musí jejich technická řešení projít akreditačním procesem u Ministerstva vnitra ČR. Podívejte se na přehled bank a zjistěte více.

    Seznam bank zapojených v bankovní identitě k 20.1.2022:

    ABC
    Název bankySpuštění službyVíce informací
    Q1 2021 akreditace udělena, služba plně funkčnívíce >>
    Q1 2021 akreditace udělena, služba plně funkčnívíce >>
    Q1 2021 akreditace udělena, služba plně funkčnívíce >>
    Q4 2021více >>
    Q4 2021více >>
    Q1 2021 akreditace udělena, služba plně funkčnívíce >>
    2022více >>
    Q1 2021 akreditace udělena, služba plně funkčnívíce >>
    Q3 2021 akreditace udělena, služba v testovacím provozuvíce >>
    Q4 2021více >>

    Bankovní identita & základní otázky

    Co je bankovní identita?

    Bankovní identita je digitální ověření totožnosti uživatele, které je jednoduché, bezpečné, zdarma a funguje odkudkoli. Klienti některých bank se touto metodou můžou stejně jako do svého online bankovnictví přihlašovat i do státních úřadů (služba NIA) a nově také do soukromých firem (služba BankID) – díky tomuto řešení se u nich tedy mohou ověřit, a tak s nimi zároveň komunikovat online (a brzy i podepisovat smlouvy či žádosti). Každý, kdo má online bankovnictví, tedy již má i svou bankovní identitu.

    Co je BankID?

    BankID je bankovní identita pro soukromé firmy a jejich klienty. Poskytuje ji společnost Bankovní identita, a. s., jejímiž akcionáři je deset největších bank působících na českém trhu.

    Jak se liší bankovní identita od BankID a NIA?

    • Bankovní identita je název metody – konkrétně digitální ověření totožnosti uživatele.
    • BankID je využití bankovní identity pro soukromý sektor – např. ji mohou do svých systémů zapojit poskytovatelé elektřiny a plynu, mobilní operátoři, pojišťovny apod.
    • NIA (Národní identitní autorita) je využití bankovní identity pro státní sektor (tzv. služby eGovernmentu) – občané ji využijí např. pro přihlášení do Portálu občana.
    • E-identita je elektronická identita obecně, která slouží k jednoznačné identifikaci osoby v online světě

    Jak se liší BankID a elektronická občanka?

    Pro použití elektronické občanky je třeba čtečka eObčanky a je použitelná pouze v rámci online služeb státu. U bankovní identity vám pro ověření totožnosti (včetně přístupu do úřadů online) stačí přístup do online bankovnictví (uživatelské jméno a heslo, otisk prstu, elektronický klíč, SMS kód apod.).

    Bezpečnost bankovní identity

    Je využívání bankovní identity bezpečné?

    Ano, využívání bankovní identity je velice bezpečné, jelikož ji poskytují samy banky. Provoz těchto systémů je vysoce regulovaný jak na národní, tak na evropské úrovni a pod neustálým dohledem. Soukromé firmy (při využívání BankID) nikdy neuvidí heslo či jiné přihlašovací údaje uživatele. Nemusíte se tedy bát, že by v případě jejich napadení mohlo být ukradeno vaše heslo pro přihlášení do banky.

    V rámci přihlášení totiž uživatel poskytuje data třetí straně (firmě) na základě svého ověřeného souhlasu bance. Samotné ověření probíhá v prostředí banky uživatele (např. mobilním klíčem, zadáním hesla apod.). Navíc o tom, která osobní data chce sdílet a ke kterým přístup neposkytne, rozhoduje sám uživatel a tyto souhlasy může kdykoli odvolat.

    Jakou úroveň záruky má bankovní identita?

    Evropské nařízení eIDAS rozeznává 3 úrovně záruky (důvěry) identifikačních prostředků, a to nízkou, značnou a vysokou. Zjednodušeně řečeno jde o úrovně, jak moc může poskytovatel služby důvěřovat způsobu ověření totožnosti. Bankovní identita má značnou úroveň záruky – jde totiž o tzv. 2faktorovou autentizaci (zadává se jméno, heslo a autorizace přes SMS kód nebo biometrické údaje, otisk prstu apod).

    Dozví se někde uživatel, kterým subjektům svoji bankovní identitu poskytl?

    Všechny takové informace má klient dostupné v online bankovnictví své banky. V něm přehledně vidí, kterým třetím stranám bankovní identitu poskytl a v jaké rozsahu.

    Mohu souhlas se sdílením svých osobních dat vzít zpět?

    Ano, svůj souhlas se sdílením může klient kdykoli odvolat a sdílení dat tak zrušit.

    Nedojde při využívání BankID k úniku klientových osobních údajů?

    Předání osobních údajů probíhá po technické stránce velmi podobně jako posílání peněz z banky na účet firmy. Přihlásíte se do bankovního prostředí a dáte bance pokyn, aby odeslala vaše osobní údaje firmě, přesně a jen ty, které potvrdíte. Banka nevidí, za jakým účelem to dělá a firma se nikdy nedostane k účtu. Jsou to oddělené systémy.

    Proč by banka měla mít přístup například do osobních karet řidičů a dalších systémů?

    Podobné jako předchozí otázka. Banky nemají k žádným takovým informacím přístup, pouze ověřují identitu dané osoby.

    BankID nebo bankovní identita mi nefunguje, co mám dělat?

    Prosím, obraťte se na svou banku.

    Mám podezření na zneužití BankID nebo bankovní identity, jak mám postupovat?

    Prosím, obraťte se neprodleně na svou banku, stejně jako např. při ztrátě platební karty.

    Jak získám BankID potažmo bankovní identitu?

    BankID máte automaticky, pokud máte online bankovnictví u jedné ze zapojených bank. Není třeba nic nově instalovat, pamatovat si další přihlašovací údaje apod. Pouze v některých případech je nutné si bankovní identitu aktivovat, např. pokud byl účet zřízen korunovou platbou. V těchto případech se prosím obraťte přímo na svou banku.

    Co když nechci bankovní identitu používat?

    Pokud se rozhodnete svoje osobní údaje nesdílet, data neopustí vaši banku. U samotného provozovatele BankID se neukládají a jejich přenos a zabezpečení jsou zajištěny pomocí state-of-the-art protokolu OpenID Connect. Vše je navíc posíleno o šifrování určené pro finanční sektor (FAPI). V plánu je ještě několik nezávislých bezpečnostních auditů BankID systémů, které bezpečnost systému prověří nad rámec současných testů.

    Proč bankovní identita nefunguje už dávno, když v řadě zahraničních zemí ano?

    Země přistupují k digitalizaci různým způsobem, záleží na řadě faktorů, třeba na úrovni digitalizace bankovnictví, přístupu státu, vztahu obyvatel k inovacím atd. Nejdále jsou skandinávské státy, například v Norsku bankovní identitu po dlouholetém rozvoji využívá 98 % dospělých ve věku 20 až 54 let, a to v průměru 184× za rok. 

    V Belgii začali teprve před několika lety a už teď BankID aktivně využívá přes 30 % obyvatel a více než 150 firem.
    Oproti tomu jiné státy plošné využívání bankovní identity teprve čeká, pokud tedy půjdou touto cestou – třeba Slovensko. Čas České republiky na průlom v online ověřování totožnosti nadešel nyní a velký dík za to patří České bankovní asociaci a jednotlivým bankám.

    O společnosti Bankovní identita, a.s.

    Společnost Bankovní identita, a.s., založená a vlastněná předními českými bankami, připravuje (r)evoluci na českém trhu online ověřování a podepisování dokumentů pomocí přihlašovacích údajů do bankovnictví, tzv. bankovní identity.

    Společnost Bankovní identita, a.s. vznikla iniciativou tří největších českých bank – ČSOB, České spořitelny a Komerční banky. K projektu jsou však zvány i další banky na českém trhu a budované řešení bude otevřeno všem bankám i soukromým společnostem, které mají zájem jej využít pro své klienty. Cílem je pomoci digitalizovat Česko a ušetřit tak nejen náklady firmám, ale především ušetřit čas lidem, kteří se potřebují někde ověřit či například na dálku elektronicky podepsat dokument nebo smlouvu. Při tvorbě řešení se inspirují ve světě – Norsko, Švédsko, Finsko, Kanada a mnoho dalších zemí už mnoho let podobná identitní schemata úspěšně používá a zjednodušuje tak život (a kontrolu nad) obyčejným lidem.

    Bankovní identita, a.s.

    Sídlo:
    Smrčkova 2485/4
    180 00 Praha 8 – Libeň

    www.bankid.cz

    IČ: 09513817
    DIČ: CZ09513817
    Datová schránka: x6zjn6e

    Obecné: info@bankid.cz
    Osobní údaje: dpo@bankid.cz
    Compliance: compliance@bankid.cz

    Zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 25672

    KOMENTÁŘE

    Napište komentář
    Zde napište Vaše jméno

    Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..