10 zásad bezpečnosti v internetovém bankovnictví
V tomto stručném desateru Vám přinášíme ty nejdůležitější zásady bezpečného surfování po internetu a především používání internetového a mobilního bankovnictví:
1. Chraňte své přihlašovací údaje a údaje o platební kartě
Nikdy a nikomu bezdůvodně nesdělujte svoje přihlašovací údaje do internetového bankovnictví a to ani po částech. Údaje o své kartě (číslo, datum platnosti a bezpečnostní kód na druhé straně) nikomu nesdělujte. Nezaznamenávejte své údaje na papír, ani do diářů, do mobilů nebo na zadní strany karty či nálepky. Při placení kartou nikdy nespouštějte svou kartu z očí. Buďte opatrní při placení kartou online. Vyhledávejte pouze bezpečné weby, které jsou v 3D secure programu a které mají ikonu klíče, popř. visacího zámku v url adrese anebo ve spodní části prohlížeče (https://). Předtím, než zaplatíte za objednané zboží nebo služby online, zkontrolujte důvěryhodnost stránek na nezávislých fórech či diskusích a v recenzích.
Phishing: Může se stát, že obdržíte e-mailem, na mobil nebo na sociálních sítích zprávu s žádostí o sdělení vašich přihlašovacích nebo osobních údajů. Na takovéto zprávy neodpovídejte ani neklikejte na odkazy v nich. Žádná banka po vás nikdy nebude požadovat vaše osobní údaje prostřednictvím e-mailu.
2. Zvolte si bezpečná hesla a PIN kódy
Pro přihlášení do internetového bankovnictví si zvolte heslo, které nepoužíváte někde jinde na internetu. Jeho bezpečnost je u bank a pojišťoven zajištěna, nelze to však zaručit u jiných společností, služeb nebo e-shopů. To samé platí pro PIN kód k Vašim bankovním kartám.
Důrazně se nedoporučuje používat hesla jako například rok či datum narození, nebo kombinace 1111 či 1234 a tak podobně.
Silné heslo by mělo obsahovat: velká a malá písmena (A, N, k, o, e) + speciální znaky (@, „, :, !) + číslovky (3,7,99,1532) a mělo by mít délku větší jak osm míst.
Příkladem silného hesla můžou být tato: aB1^N=*ZLj@wRgsY4r nebo WwXO$X8WobQOcpPfYc nebo /8b8VxSG4eK>?PGTi~
Tip: Pokud se bojíte, že tak silné heslo nevymyslíte, buďte v klidu, na trhu existuje velké množství tzv. správců hesel, které je vytvoří a budou si je pamatovat samy za Vás a to bezpečně! ;-)
3. Svá hesla pravidelně aktualizujte
Rozumíme, že to může být náročné, ale nejbezpečnější je svoje hesla a PINy pravidelně měnit, alespoň 1x ročně.
4. Neotvírejte podezřelé maily a SMS
Neotvírejte e-maily od podezřelých odesílatelů, které neznáte. Vodítkem vám mohou být například překlepy či pravopisné chyby, odesílatelé ze zahraničí či cokoliv, co vyžaduje zadání údajů o vás do webové stránky nebo formuláře, které neznáte. V žádném případě se pak nepokoušejte otevřít přílohy u těchto e-mailů! Ve valné většině obsahují viry, které poškodí váš počítač. Rovněž neklikejte na odkazy ani nevolejte na čísla v těchto e-mailech. Zavedou vás na stránky, které se sice tváří důvěryhodně, ale mohou zjistit vaše přihlašovací a osobní údaje, které je možné poté zneužít a zcizit vám peníze nebo ukrást vaši digitální identitu.
5. Hlídejte aktuálnost programů vašeho počítače a mobilního telefonu
Pravidelně aktualizujte programové vybavení, především pak operační systém a anitivirový program na svém počítači i mobilním telefonu. Jedině tak budete efektivně chráněni před případnými virtuálními útoky. Mnoho expertů doporučuje používat dva účty, i když používáte počítač sami. Jeden pro běžné denní aktivity a administrátorský s heslem pro aktualizaci softwaru a údržbu.
6. Pro práci s internetovým bankovnictvím používejte jenom počítače, které znáte!
Do internetového bankovnictví se nepřihlašujte z veřejných počítačů nebo veřejných sítí, například v internetové kavárně! Snažte se vyhnout veřejným WiFi (na wifi vždy používejte připojení přes VPN) sítím pro provádění platby kartou přes internet z Vašeho mobilu. Používejte pouze váš domácí počítač, případně počítač v práci, u kterých lze předpokládat, že splňují bezpečnostní požadavky. Zkontrolujte, že url adresa začíná s „https“ a má na začátku ikonu zamčeného zámku. Hledejte bezpečnostní certifikát stránky, musí příslušet konkrétní bance. Při jakémkoliv přihlášení si dejte pozor, že se vždy odhlásíte z prostředí internetového bankovnictví a zavřete internetový prohlížeč.
7. Vždy mějte pod kontrolou, co na internetu stahujete a prohlížíte
Pravděpodobnost napadení vašeho počítače či mobilního telefonu můžete snížit tím, že si budete dávat pozor na to, co na internetu děláte, prohlížíte a stahujete. Nestahujte neznámé soubory a nenavštěvujte stránky, které vykazují známky možného škodlivého obsahu.
Na nebezpečné stránky vás může upozornit váš antivirový program, nebo je můžete rozpoznat podle textových či grafických chyb, případně se vyhýbejte stránkám s erotikou, warezem, hrami nebo nelegálním softwarem, u nichž je výskyt nebezpečných aplikací obecně vysoký. Dokonce i vyhledávače mohou zavést uživatele na stránky s phishingem, které lákají na nízkou cenu produktů.
Bližší informace o bezpečné práci s internetem naleznete například zde: Bezpečný Internet.
8. Dávejte si pozor i při prohlížení webu v mobilním telefonu
Používání bankovních služeb z prostředí mobilních zařízení je ze strany bank chráněno stejně, jako když web používáte na stolním počítači. Je potřeba si však dát pozor na dvě věci specifické pro mobilní zařízení.
Za 1. dbejte na to, aby váš chytrý mobilní telefon byl vždy aktualizovaný a byl v něm nainstalován antivirový program.
Za 2. si dejte velký pozor na to, kdo může vidět informace, které na displeji zadáváte či zobrazujete.
Když jste ve veřejném prostoru (na ulici nebo třeba v MHD), mějte vždy na paměti, že vám někdo může takzvaně „koukat přes rameno“!
9. Kontrolujte si své výdaje na bankovní kartě
V přehledu transakcí na platební kartě v internetovém bankovnictví si pravidelně (minimálně pak jednou měsíčně) kontrolujte transkace uskutečněné na vaší kartě. Pokud jakákoliv z nich nesouhlasí, kontaktujte Vaši banku. Doporučujeme si nastavit denní limit (např. 5000 Kč), podle vašich průměrných výdajů, abyste minimalizovali ztráty v případě zneužití nebo odcizení.
10. Máte pochybnosti? Okamžitě kontaktujte banku!
Jestliže už nejste v komunikaci s vaším bankovním specialistou například při řešení nějakého technického problému, nikdy po vás banka nežádá osobní údaje po emailu. Jestliže obdržíte nějaký takový email, SMS nebo telefonát s žádostí o vaše osobní údaje, obraťte se na banku přes online formulář nebo jim rovnou zavolejte a oni vám potvrdí či vyvrátí, zda se jedná o Vaši oficální komunikaci.
Ochrana a bezpečnost dat na síti je z velké části jen a pouze ve Vašich rukou, a proto při používání internetu a internetového nebo mobilního bankovnictví přemýšlejte! :-)
[…] TIP na článek: 10 zásad bezpečného používání online bankovnictví […]